Citroënzuidgebouw géén 100% monument

Achterzijde Zuidgebouw

Achterzijde Zuidgebouw

Autobedrijf Citroën is vertrokken, pensioenfonds Bouwinvest heeft de twee monumentale gebouwen aan het Stadionplein gekocht. Het Fonds is een grote speler, immers heeft ook het Stadion, het Noordblok en het Kwartier in bezit. Er wordt hoog ingezet, een investering van honderden miljoenen. De vraag zal zijn: komt het er ook uit?

Het noordgebouw is maar een betonnen gevaarte, een grote garage. Als er iets gesloopt moet worden…. Toch is dit gebouw 100% een monument, kent daarom een strenge wettelijke bescherming tegen bouwkundige ingrepen. En het blijkt ook dat mensen die er verstand van hebben het een prachtig gebouw vinden.

Van het zuidgebouw heeft alleen de voorkant en één zijkant de status van monument, zo ongeveer de helft. De rest,  pas later bijgebouwd en nog een keer gerenoveerd, is van minder allure. De fundering schijnt ook niet al te best te zijn. Vandaar voor dit deel geen monumentenstatus. Het zal worden gesloopt om opnieuw te worden opgebouwd. Met de nodige ambitie. Wat nu de achterkant wordt genoemd zou evenveel gewicht moeten krijgen als de voorkant. Er komt daar namelijk een winkelrij. En winkels bestaan van klanten. Om klanten te krijgen heb je traffic nodig voor je deur. Hoe men dat denkt voor elkaar te krijgen? Als je momenteel kijkt wat voor dynamiek er is rond het Stadion….  Je kan er meestal een kanon afschieten.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Binnen de ring is Amsterdam booming. Overal spuiten de gebouwen de grond uit. Alom hotspots, horeca, toeristen, innovatieve, hippe bedrijfjes. Gaat die zogeheten achterkant van het zuidgebouw ook mee doen?

Het noordgebouw zal worden gerenoveerd. Met begane grond horeca, daarbovenop kantoor. Oplevering najaar 2017. Daar de werkzaamheden aan het zuidgebouw veel ingrijpender zijn denkt men pas voorjaar 2018 hier mee klaar te zijn.
Ook hier wat horeca, kantoor, maar ook dus winkels. Er komt zelfs een heuse bouwkraan in de as van het gebouw, net zoals we die hebben leren kennen bij het noord- en zuidblok. We zitten kortom nog wel enige jaren met de nodige bouwtoestanden náást de herprofilering van de Amstelveenseweg tussen Stadionplein en Haarlemmermeercircuit hetgeen ook op de rol staat.