Aktie tegen Bomenkap Amstelveenseweg

Bord Geen Bomenkap Amstelveensewegamstelveenseweg Ontwerp1amstelveenseweg-Ontwerp2amstelveenseweg-Ontwerp3De Amstelveenseweg gaat op de schop. En wordt geherprofileerd. Beleid is namelijk dat bij een grondige opknapbeurt er vrijliggende fietspaden worden aangelegd als er sprake is van een weg waar maximaal 50 km per uur gereden mag worden.
Aan de zijde waar nog geen vrijliggend fietspad aanwezig was hebben de bewoners kunnen kiezen uit drie ontwerpen. Zie bijgevoegde uitwerkingen. Waar kies je voor: 1. Voor verdwijnen bomenrij en een iets smallere stoep?
2. Voor het verdwijnen van de parkeerplaatsen met behoud van bomen en een brede stoep? Of 3. Voor het drastisch versmallen van de stoep met behoud van de parkeerplaatsen, kap van de huidige bomen en voor het planten van een kleiner soort.

Zeg het maar! De bewoners voelen zich voor het blok gezet. Eigenlijk willen ze helemaal geen herprofilering maar 1. behoud van hun brede stoep, 2. behoud van de huidige iepen en platanen, en 3. behoud van de parkeerplaatsen. Waarom moeten zij slachtoffer worden van de steeds maar toenemende verkeersstromen?, is de gedachte. Inderdaad gaat het tegen je gevoel in dat in zo’n brede straat er uiteindelijk zo weinig stoepruimte rest. Vraag: Neemt die tussenruimte over de as van de Amstelveenseweg niet veels te veel ruimte in? Waarom die niet op de schop, zie wat er een mogelijkheden vrijkomen!

Opvallend: in alle drie de ontwerpen is geen geparkeerde fiets te zien. Waarom krijgen die geen plaats, terwijl ze zo opvallend in het tegenwoordige straatbeeld aanwezig zijn én vaak als obstakels fungeren?